donderdag 17 juni 2010

Het merk Joran?


Foto: AT5

Een dag zonder Joran is een dag niet geleefd. Althans zo luidt mijn levensmotto momenteel. In mijn dagelijkse zoektocht naar de nieuwste updates stuitte ik op het volgende: Tip de Bruin (chique modezak, red.)
heeft een etalagepop verkleed als Joran in de etalage gezet. 'Joran' draagt handboeien en een kogelvrij vest, en op de grond liggen dollars en pokerfiches.

Deze originele manier om klanten te werven lijkt een succes. Tip de Bruin ziet de omzet stijgen. Toch kan ik me voorstellen dat er ook mensen zijn die dit een smakeloze actie vinden.

De juridische vraag van vandaag is echter: mag Joran van der Sloot zonder meer als reclame worden gebruikt?


Ik denk aan Sven Kramer, die gedurende de Olypmische Spelen in verschillende commercials te zien was. Wie adverteerde met de populaire schaatser boekte winst. Menig bedrijf zag zijn kans schoon en verzon een eigen Sven-spotje. Maar zoals het recht overal regeltjes voor heeft, zo zijn er ook regeltjes voor Sven Kramer. Sven Kramer is inmiddels een gevestigd merk, wat betekent dat niemand de woorden Sven en/of Kramer en/of zijn afbeelding zonder meer mag gebruiken om op mee te liften.

Tip de Bruin lijkt in Joran nu een gat in de markt te hebben gevonden. Wie volgt? Hoe lang nog voor er ook op Joran van der Sloot een merk wordt gevestigd?

2 opmerkingen:

Nadine zei

hmm zou Joran dat zelf ook door hebben? En als hij erachter komt, is hij (als bedrijfskunde student) vast commercieel genoeg om daar een financieel slaatje uit te slaan. Ach hebben we weer een nieuws om te volgen:)

Liefs!

Nadine zei

www.gratisslogans.nl

resultaat:
"Joran, er is geen betere."

Haha. Hoe dubieus is dat?
xoxo