woensdag 29 september 2010

Laat je horen!


Foto: AD.nl

Het Nederlandse koningshuis heeft sinds 25 september een Twitteraccount. Indien je ze volgt blijf je op de hoogte van alle activiteiten van het Koninklijk Huis. Natuurlijk zijn het niet Beatrix en Maxima zelf die de 'snelle korte boodschapjes' posten. Die taak heeft de Rijksvoorlichtingsdienst op zich genomen.

Als ik bedenk hoeveel negatieve reacties ik vaak al over het koningshuis en Twitter an sich hoor, verwacht ik dat die combinatie al helemaal kritiek kan verwachten. Twitter zou de privacy aantasten en "het gaat toch niemand aan wat ik aan 't doen ben?". Maar kan er ook vanuit juridisch oogpunt iets negatiefs over deze manier van communicatie gezegd worden?

Hoewel Twitter natuurlijk de mogelijkheden biedt om de privacy aan te tasten, is dat zeker niet de bedoeling. Twitter vergroot eerder de uitingsvrijheid. En dan nog ben je er natuurlijk zelf bij. Als jij op Twitter wilt verkondigen dat je lekker op de W.C. zit moet je dat vooral doen, maar zeur dan niet dat iedereen alles van je weet. Aan de andere kant kan het ook juist nuttig zijn mensen op de hoogte te brengen van je activiteiten. Bijvoorbeeld als je een weblog hebt. Elke keer dat je iets nieuws post, tweet je dat de wereld in, met extra bezoekers tot gevolg. Ook kan je een discussie doen ontstaan, wat de deelname aan het maatschappelijk debat bevordert. Deze participatiemogelijkheden zijn naar mijn mening een vooruitgang voor ieder persoon in dit vrije land.

Laten we dit eens op het Koningshuis betrekken. Hoewel hoge bomen meer wind vangen, beschikt het koningshuis natuurlijk ook over privacyrechten. Gooien ze met hun Twitteraccount dan niet de eigen glazen in? Wederom is dat in eigen hand. Over ruzies tussen Willem-Alexander en Maxima zul je op Twitter waarschijnlijk niets lezen. Wel over zaken die van belang zijn, zoals het feit dat de kroonprins en kroonprinses bij NOS en RTL waren en uitleg over onduidelijkheden: "dank aan u allen voor het hartelijke welkom. Kersttoespraak was niet tégen Twitter, maar wel vóór naastenliefde". Dit soort tweets bevorderen de transparantie van het koningshuis.

Twitter is alleen maar positief. Gebruik het goed of gebruik het niet om je rechten optimaal te waarborgen.

2 opmerkingen:

Juliëtte zei

Als ze het inderdaad op een goede manier gebruiken is het leuk en denk ik dat het juist een bevordering is voor het koningshuis om dichter bij het "volk" te komen. Nu is het koningklijk huis voor veel mensen een mysterie.

Nancy zei

Mee eens! Twitteren kan op allerlei manieren voor complete onzin maar ook voor belangrijke dingen gebruikt worden. Zo heb ik toen ik op de Loveparade was laten weten via Twitter dat ik in orde was. Zo weet direct een groep vrienden dat je niets hebt.

Ik denk persoonlijk dat je moet oppassen met gepeperde uitspraken omdat je tegenwoordig door mogelijke werkgevers word doorgenomen en opgezocht.

Het Koningshuis kan alleen wel via deze weg dichter bij het volk komen zoals Juliette zegt. Ik denk dat het alleen maar positief kan zijn.