maandag 22 november 2010

The Social Network


Foto: brajeshwar.com

Gister keek ik eindelijk The Social Network - de film over hét sociale netwerk; Facebook. Ik ben een ware Facebook-liefhebber, dus die film moest ik gezien hebben. Toen na een half uur bleek dat de film bovendien barstte van het intellectuele eigendomsrecht had ik er nog een argument bij. Want laat ik dáár nou ook een ware liefhebber van zijn.

Iets minder lief heb ik het taalgebruik (een andere liefde) in de film. Want 'intellectuele eigendomsrechten' is zo breed, niet? Ooit iemand aangeklaagd wegens 'diefstal van intellectuele eigendomsrechten'? Kies liever een specifiek auteursrecht, dan wel octrooirecht. Als je dan toch wat jat, moet je het goed doen ook. Maar kunnen we de dief pakken?

Het lijkt best aannemelijk dat de broertjes Winklevoss een dergelijk recht zouden hebben. Voor een auteursrecht geldt immers dat je je 'werk' moet hebben geuit, en dat hebben ze, zij het wel in een kleine kring. Dit maakt het moeilijker voor het bewijsrecht, evenals het feit dat de Winklevossen hun idee niet daadwerkelijk vastgelegd hebben.

De sfeer van techniek was nooit auteursrechtelijk beschermd, maar computerprogramma's en voorbereidend materiaal zijn dat wel.

Toch heeft Zuckerberg ook zeker een poot om op te staan. Hij heeft nooit de codes van de broertjes Winklevoss gebruikt voor Facebook. Bovendien had hij, naar eigen zeggen, als enige de kennis en creativiteit om Facebook te doen slagen.

Dit roept bij mij een andere vraag op: is de gedachte 'dat je dit zelf had kunnen verzinnen' genoeg om het inventiviteitscriterium van het octrooirecht niet te vervullen? Ik denk het niet. Zoals Zuckerberg zo mooi zegt; als je het zelf kon verzinnen, waarom heb je het dan niet gedaan?

Het is de vraag of een beroep kans van slagen heeft. Wie zich immers laat inspireren door een idee, maar er een ander werk van maakt komt een eigen recht toe. Daarom kon Expeditie Robinson blijven bestaan na Big Brother en is Hyves in Nederland een succes geworden.

Ander leuk vraagstuk: kan Zuckerberg worden aangeklaagd wegens belediging van Erica op zijn blog? Hoe ver reikt de vrijheid van meningsuiting wat bloggen betreft? Moraal van dit verhaal: The Social Network kan juridisch gezien nog veel dieper worden uitgewerkt.

Geen opmerkingen: