dinsdag 15 februari 2011

Always Coca Cola


Foto: youtube.com (klik voor het filmpje)

'Geheim recept Coca Cola ontdekt', zo luidde de kop van een artikel op NOS.nl vandaag. Zal dit het einde betekenen van het cola-monopolie van Coca Cola?

Het recept van Coca Cola is nooit juridisch beschermd. Smaken komen niet voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking. Wordt met het recept van Coca Cola de woorden in het recept of de smaaksensatie bedoeld? Daarnaast is een smaak subjectief en moeilijk vorm te geven. Een proefmonster doet hier niet aan af.

Coca Cola zou misschien als uitvinding kunnen zijn beschouwd. In dat geval had het een octrooirecht kunnen toekomen. Echter, meneer Coca Cola heeft daar nooit voor gekozen, omdat een octrooirecht slechts twintig jaar duurt. Met de vestiging van een octooirecht wordt ook de theorie over de uitvinding vrijgegeven. Indien Coca Cola werd beschermd door een octrooirecht zou jaren geleden dus al het recept zijn bekend geworden, en daarmee Coca Cola 'nagemaakt' zijn.

In theorie had iemand ook het recept kunnen raden. Op die manier zou de nagemaakte (smaak van) Coca Cola dan rechtmatig kunnen zijn verkocht. Voorwaarde is wel dat de verkoper niet deed alsof-ie 'echte' Coca Cola verkocht, aangezien dit in strijd zou zijn geweest met het merkenrecht.

Nu het recept bekend is, zou dit laatste kunnen gebeuren. Ik verwacht echter dat de rechtmatige namaker niet ver zal komen. Coca Cola is meer dan een smaak (en een merk) alleen. Coca Cola is het bekendste drank ter wereld en heeft inmiddels dan ook een flinke dosis 'goodwill' opgebouwd. Mensen kopen Coca Cola niet alleen voor de smaak, maar ook voor het gevoel. Waarom anders wil ik zo graag een Chanel 2.55 en niet een replica, die daar zo veel op lijkt?

Geen opmerkingen: