maandag 11 oktober 2010

Right to be wrong



Bijna elk zichzelf respecterend blogger heeft zijn of haar weblog tegenwoordig voorzien van een copyright-teken en/of -verklaring ("niets van deze blog mag zonder toestemming worden overgenomen", etc.) om zich, naar eigen idee, te beschermen tegen plagiaat. Bloggers hebben namelijk auteursrecht - bij leken beter bekend als copyright (dit is het recht van de maker om zijn of haar werk openbaar te maken en te verveelvoudigen), en willen dat ook aan anderen laten weten. Maar zijn bloggers met een copyrightteken en/of -verklaring beschermd tegen plagiaat?

Ja en nee. Bloggers met een copyrightteken en/of -verklaring zijn beschermd - in die zin dat hen auteursrecht toekomt, maar niet in meer of minder mate dan bloggers zonder een dergelijke kennisgeving. Auteursrecht komt de maker van rechtswege toe, dat wil zeggen dat je niets hoeft te deponeren of te registreren om bescherming te kunnen genieten.

Aan de andere kant weet je eigenlijk pas echt zeker dat jou auteursrecht toekomt, als de rechter dat heeft bepaald. De vereisten van 'het werk' en 'de maker' uit de Auteurswet zijn namelijk zo eenduidig nog niet. Wanneer iemand ongevraagd jouw werk gebruikt en jij stapt naar de rechter zal pas duidelijk worden of er inbreuk is gemaakt of niet. Met andere woorden: of jou daadwerkelijk auteursrecht toekomt ja of nee.

Maar zelfs als jij op grond van een rechterlijke uitspraak zeker weet dat jou auteursrecht toekomt ben je niet 100% veilig. Er kunnen altijd mensen jouw werk gebruiken, en de kans is groot dat jij er, mits het 'nieuwe' werk geen groot succes wordt, nooit achter zult komen.

Om ook maar meteen wat andere misverstanden recht te zetten:
- Een ieder komt wel het citaatrecht toe.
- Bij het gebruiken van (door jou gemaakte) foto's speelt altijd het portretrecht van de geportretteerde een rol.
- Werken waarvan de maker meer dan 70 jaar geleden is overleden vallen in het publiek domein. Hierop rusten geen auteursrechten meer.

Bloggers, het is niet erg om fouten te maken, maar haal dat copyrightteken en/of die -verklaring nu maar weg. Als je een zelfrespecterend blogger bent dan...

5 opmerkingen:

Max K. zei

Ik weet dat 'taal' een stokpaardje van je is, maar helaas kom je taaltechnisch bezien nog aardig wat te kort.

Ik citeer:

"Ja en nee. Bloggers met een copyrightteken en/of -verklaring zijn beschermd - in die zin dat hen auteursrecht toekomt, maar niet in meer of minder ..."

Je denkt dat je door hebt wanneer hun en hen te gebruiken, en in principe ben je ook veel verder dan de gemiddelde Nederlander die altijd HUN gebruikt. Alleen is het zo dat wanneer je te maken hebt met een meewerkend voorwerp; aan of voor kunt neerzetten c.q. weglaten, wordt het HUN. Aangezien je in die zin AAN ervoor kunt zetten hoort daar HUN te staan. Ook al - en ik ben mij daar terdege van bewust - klinkt het alsof je een fout maakt die iedereen maakt. Dit is overigens kennis die zelfs vele copywriters nog maken, laat staan de gemiddelde professor e.d..

Maar omdat je best vaak een hautaine houding aanneemt in je blogs (die overigens best leuk zijn) en vaak 'spreekt' van 'leken' en saaie huisgenoten e.d. vond ik het gepast je dit even te melden.

Dus voordat je adviezen gaat geven en mensen op hun plaats zet, moet je toch nog even aan jezelf werken.

Voor de rest ben je een lekker ding en erg modebewust.

Take care!

Max K. zei

Dit is overigens kennis die zelfs vele copywriters nog maken, laat staan de gemiddelde professor e.d..

moet zijn:

Dit is overigens kennis die zelfs vele copywriters NIET BEZITTEN, laat staan de gemiddelde professor e.d..

Suzanne zei

Dag Max,

Bedankt voor ale je commentaren. Weer wat geleerd denk ik dan maar, hoewel ik dacht dat 'hun' alleen bezittelijke werd gebruikt.

Als ik spreek van 'leken' heb ik het vaak over juridische leken - niet taalkundig. Voor zo ver ik weet probeer ik mensen nooit taalkundig op hun plaats te zetten en ook heb ik géén saaie huisgenoten!

Bedankt voor je complimenten over mijn blogs, uiterlijk en modebewustzijn.

Mag ik weten wie Max K. is?

Suusje Q.

Max Kr. zei

Bellum est sua vitia nosse...

Max Kr. zei

Bellum est sua vitia nosse...

Wie ik ben? Ik ben Max Kr. (toch alweer een letter meer he!).

Ik ga jouw blog vaker lezen. Interessant...

P.s. dat verhaal over die muis, daar zei je letterlijk dat bepaalde ahum huisgenoten saai en burgerlijk waren. Toch?