dinsdag 7 december 2010

Been stupid?



Naar aanleiding van mijn 'real me'-fase creëerde ik bovenstaande foto. Ik postte deze bij mijn column over 'echte' blogs en 'echte' vrouwen.

Ik zeg nu wel heel leuk dat 'ik bovenstaande foto creëerde', maar ben ik wel de maker? Of jat ik slechts het concept van Diesel's 'Be Stupid' campagne? Ben ik gerechtigd tot het plaatsen van deze bewerkte foto?

Duidelijk is dat ik de foto zelf heb gemaakt (laten maken), met mijn eigen camera nota bene. Ik zelf ben de geportretteerde. Ik zelf heb de tekstjes erbij 'geschreven'. De tekstjes die ik heb van Diesel. Mag ik die tekstjes overnemen, en daarmee de foto plaatsen?

Het is aannemelijk dat op de teksten van Diesel auteursrecht rust en Diesel daarvan de rechthebbende is. Mag ik deze tekstjes dan wel zonder toestemming verder openbaar maken? Kan ik me hier beroepen op een citeer- of parodie-exceptie? What about het portretrecht? Vrees dat die vlieger slechts opgaat indien ik door Diesel als model was gekozen...

Of creëer ik soms een nieuw werk, wat door bewerking van een oud werk ontstaat?

Kunnen de teksten uit de campagnes van Diesel ook onder diens merkenrecht vallen? Mocht ik het logo wel blindelings overnemen, of is dat juist een teken dat ik het concept niet probeer te jatten, en toegeef dat ik het heb overgenomen van Diesel? Ik vrees wederom van niet.

Been stupid... But Stupid had the balls! Jatten mag, zolang er niemand achter komt!

3 opmerkingen:

Nancy zei

Haha! Jatten mag als er niemand achter komt!
Aangezien ik verder werkelijk geen kennis van recht heb, geloof ik inderdaad dat je problemen kan krijgen als ze er achter komen.

Ik denk ook dat bij de ´gewone´ mensen zo´n actie als de jouwe heel snel geaccepteerd word omdat jij als creatieveling een leuke draai hebt gegeven aan een campagne van een multinational. Echter wanneer het andersom is, denk ik dat heel veel mensen in opstand zouden komen. Kijk maar wat er gebeurde bij de portretten van bloggers die gebruikt zijn op T-Shirts.

Maar goed, dat heb ik inmiddels van jou geleerd, dat is heel iets anders, want dat heeft weer te maken met portretrecht!

Groetjes Nancy

PS Erg leuke (bewerkte) campagnefoto! :)

Nadine zei

ach, ik denk dat ze het bij Diesel wel kunnen waarderen.

Dare to be stupid, right;)

xoxo

www.martinemussies.nl zei

Volgens mij is er een uitzondering, namelijk dat als je een collage (nieuw kunstwerk) maakt van bestaande elementen, je zelf schepper/auteur bent. Toch? Of was dit wishful thinking? Zou het moeten weten voor E!M... want we plaatsen vaak collages van bestaande beelden! *bloos*

Liefs van Martine