dinsdag 14 december 2010

Modellenrecht


Foto: tifbd.com

Ik ben een liefhebber van modellen. Niet de juridische variant, maar de fotomodellen in bladen en op de catwalk. Sommige modellen hebben exclusieve contracten bij grote merken. Hiermee verbinden zij hun gezicht voor een bepaalde periode aan een merk. Een bekend voorbeeld is Lonneke Engel. Zij was van 2000 tot 2006 het gezicht van (en alleen van) Ralph Lauren. Maar wat staat er nu echt in zo een exclusief modellencontract? Welke juridische constructie bestaat er tussen fotomodel en merk?

Verkocht Lonneke haar portretrecht - verkapt als overdraagbaar vermogensrecht - aan Ralph Lauren? Op die manier zal Ralph Lauren zich kunnen verzetten tegen een ieder die het portret van Lonneke gebruikt, daar het hier om verzilverbare populariteit gaat. Lonneke zou immers geld kunnen verdienen aan haar portret (en dat doet ze ook al). Geportretteerde kan zich in beginsel alleen verzetten bij een redelijk belang tegen publicatie. Dit redelijk belang wordt aangenomen indien er verzilverbare populariteit is. Het portretrecht zelf is echter niet overdraagbaar. Echter, indien je je portret laat registreren als portretmerk kun je je portretrecht indirect toch overdragen. Een merkrecht is immers overdraagbaar.

Vormt Lonneke's portret een portretmerk, waarvan Ralph Lauren de merkgerechtigde is? Ieder ander zou voor publicatie en openbaarmaking van het portret van Lonneke dan eerst de toestemming van Ralph Lauren moeten krijgen.

Wat ik me afvraag is of Lonneke wel gerechtigd blijf zich te beroepen op haar eigen portretrecht. Haar portretmerk is immers in handen van Ralph Lauren. Draag je bij een indirecte overdracht van je portretrecht, namelijk via overdracht van een portretmerk, ook je portretrecht over? Maar die was toch niet overdraagbaar? Zijn er dan twee gerechtigden tot een portret?

Of is er gewoon sprake van een overeenkomst op basis van het contractenrecht? Een soort concurrentiebeding wellicht?

Geen opmerkingen: