brandnewfresh.com |
Week 36 van dit jaar zal de geschiedenis in gaan als de week van het merkenrecht. De inbreuk-telefoon stond roodgloeiend.
Op NU.nl was te lezen dat het 'exclusieve' modelabel Lacoste eist dat de Noorse Breivik het merk niet meer draagt. Je weet wel, die van die polo's met het groene krokodilletje (al is een krokodil altijd groen). Je weet wel, die van die massamoord in Noorwegen. Lacoste vreest dat de reputatie van het merk wordt aangetast, en geef het modelabel eens ongelijk.
Lacoste zal zich beroepen op een soortgelijke bepaling als art. 2.20 BVIE, die geldt voor de Benelux. Lid 1 onder d bepaalt dat de merkhouder op grond van zijn uitsluitend recht iedere derde het gebruik van zijn merk kan verbieden, indien afbreuk wordt gedaan aan de reputatie van het merk. Dat iemand als Breivik zweert bij jouw polo's is een nachtmerrie voor elk merk.
Ook is er een filmpje opgedoken waarin een Nespresso-commercial wordt geparodieerd. Het filmpje is afkomstig van de Zwitserse actiegroep Solidar, waarmee ze George Clooney willen vragen zich niet langer aan Nespresso te verbinden zolang het bekende koffiemerk geen gebruik maakt van Fair Trade koffiebonen. In de commercial komt het logo van Nespresso duidelijk (dan niet continu) in beeld.
Kan Nespresso iets tegen Solidar beginnen? Wellicht ook een beroep op art. 2.20 lid 1 onder d BVIE? Je zou toch zeggen dat ook hier afbreuk wordt gedaan aan de reputatie. Of moet Nespresso niet zeuren over een parodie van een niet-concurrent? Het was in ieder geval nog erger geweest als Solidar Clooney door Breivik had laten spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten