maandag 7 februari 2011
The right to offend, shock or disturb
Bron: Fashionscene.nl
Als ik Fashionscene mag geloven, is de combinatie van mode en religie een hot item. Ik zie een link met het recht. Niet alleen is ook recht en religie een hot item, maar zou het recht wel eens grote invloed op mode en religie kunnen hebben.
Hoewel handelsreclame in de Grondwet wordt uitgezonderd van het recht op vrije meningsuiting, blijkt uit jurisprudentie dat het Europese Hof Rechten van de Mens reclame wel laat vallen onder artikel 10 Europees Verdrag Rechten van de Mens; hét artikel over de uitingsvrijheid. Echter, het recht op vrije meningsuiting kan altijd ingeperkt worden, mits aan bepaalde voorwaarden uit lid 2 is voldaan.
In de Franse Vogue is een modereportage te zien waarin twee modellen zijn gefotografeerd als naakte non. Nu is naakt op zich zelf al - nog steeds - shockerend, maar dit wordt versterkt als het om religie gaat. Te betwisten valt of de shoot onder reclame valt, nu de foto niet in een campagne is te zien. Aan de andere kant wordt er in een modereportage altijd kleding van designers geshowd. In casu zou dat de kledij van Yves Saint Laurent kunnen zijn. Vorige winter shockeerde hij ons met nonnen op de catwalk. Vorige week was de modewereld in shock door een spotje dat drugsgebruik zou stimuleren.
Ook als de Vogue-reportage niet onder reclame valt, kan deze uiting nog steeds worden beperkt door artikel 10 EVRM. De vraag is of het shockerende effect op grond van het tweede lid een gerechtvaardige inperking van de uitingsvrijheid oplevert.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
interessante post! Ik vind dat het tegenwoordig wel moet kunnen, geloof moet een beetje met de tijd meegaan (:
♥
PS. mooie header!
HEERLIJKE foto!
Een reactie posten